Ready to eat is here to stay

Consumenten vinden al langer de weg naar supermarkten en speciaalzaken voor een warme pizzabaguette, een lekker worstenbroodje en andere snacks. Maar steeds meer spelers in de foodretail beginnen volwaardige, voedzame, kant-en-klare maaltijden aan te bieden, ‘ready to eat’.

Vandaag wordt ready to eat nog grotendeels ingevuld door snacks. Maar waarom niet eens verder kijken dan het typische worstenbroodje? Denk bijvoorbeeld aan gebraden gehaktballen, verse pizza’s en stomende stoofschotels. De perfecte manier om die bereidingen tegelijk op temperatuur te houden én aantrekkelijk te presenteren is een warmhoudkast.

D’Heldt is officieel verdeler van Fri-Jado warmhoudkasten in verschillende uitvoeringen. Ontdek hieronder alles over ready to eat en hoe je inspeelt op die trend om meer klanten te bedienen en meer omzet te draaien.

Hoe ready to eat steeds populairder wordt

Consumenten hebben alsmaar minder tijd en minder inspiratie om elke avond achter het fornuis te kruipen. Bovendien zijn alleenwonenden steeds meer de norm in België. Die zijn minder geneigd om ’s avonds nog uren achter het fornuis te kruipen om een ‘meal for one’ tevoorschijn te toveren. Supermarkten en speciaalzaken voorzien daarom meer ruimte om kant-en-klare maaltijden aan te bieden. De terugkeer naar de kantoren na de coronalockdowns heeft die evolutie nog versneld.

grafiek met de evolutie van de procentuele verhoudingen van de huishoudtypes in België van de afgelopen 30 jaar

De evolutie van de procentuele verdeling van de Belgische huishoudtypes de voorbije 30 jaar, gebaseerd op cijfers van Statbel.

Volgens het Amerikaanse McKinsey & Company, dat bedrijven strategisch adviseert, blijft het aandeel ‘food to go’ nog tot 2029 jaarlijks groeien met 8%, terwijl dat bij de rest van de voedselmarkt maar 3% is. Daarmee rekende het agentschap ‘ready to eat’ tot een van de vier belangrijkste trend voor 2024. Eentje waaraan de foodretail zich wel dient aan te passen om mee te blijven.

Kant-en-klare maaltijden aanlokkelijk presenteren

Eten doe je met veel meer zintuigen dan alleen je smaakpapillen. Je reukzin stuurt je onverbiddelijk naar heerlijk geurende lekkernijen en met je ogen spot je meteen jouw favoriete gerecht. Klanten overtuig je daarom niet alleen met de smaak, maar ook met de presentatie van je bereidingen. En daarin speelt een warmhoudkast een cruciale rol.

D’Heldt is officieel verdeler van de warmhoudkasten van het Nederlandse merk Fri-Jado. Dat biedt een breed assortiment met talloze opties aan. Denk bijvoorbeeld aan drie verschillende breedtes, een aantal niveaus van 2 tot en met 5, en verschillende mogelijkheden voor achterwand, plaatsing en bediening.

Zo ben je steeds zeker dat er een warmhoudkast is die perfect past bij jouw zaak. Als uitbater van een tankstation ben je wellicht beter geholpen met een kleiner model. Een vloermodel is dan weer ideaal voor retailers. Een bediende warmhoudkast past perfect bij het concept en de uitstraling van een speciaalzaak, terwijl in een supermarkt warmhoudkasten met zelfbediening handiger werken. En ga je voor een losstaande counter of een inbouwmodel? Kies een warmhoudkast die aansluit bij jouw wensen en de behoeften van je klanten.

Fri Jado warmhoudkast voor ready to eat

5 tips om in te spelen op ready to eat

Klaar om 100% in te haken op de alsmaar groeiende trend van ready to eat? Met deze 5 tips zie je zo jouw kant-en-klare maaltijden over de toonbank vliegen.

  1. Een gevarieerd aanbod: zorg voor een mix van populaire producten zoals gegrilde kip, pizza’s en broodjes. Denk ook aan gezonde opties, zoals groentegerechten en volkoren wraps. Op die manier spreek je verschillende doelgroepen aan.
  2. Timing is alles: vul de warmhoudkasten strategisch bij op piekmomenten, zoals tijdens de lunch of de avondspits, wanneer klanten na hun werk snel een maaltijd meenemen.
  3. Kwaliteit boven kwantiteit: houd je bereidingen steeds vers en aantrekkelijk. Dat is minder evident in een afgeladen volle warmhoudkast.
  4. Ready to eat in de spotlights: maak je aanbod en prijzen duidelijk zichtbaar. Benadruk de versheid en het gebruiksgemak van je producten. De ideale manier om impulsaankopen te bevorderen.
  5. Mee met de tijd van het jaar: bied seizoensgebonden gerechten aan, zoals winterse stoofschotels of zomerse pizza’s. En volg voedseltrends, zoals vegan of vegetarische maaltijden.

Nu alles alleen maar sneller moet gaan, vragen consumenten meer en meer naar ready to eat bereidingen. De tijd dat je enkel worstenbroodjes en panini’s vond in warmhoudkasten ligt al weer ver achter ons. Kies als retailer voor een warmhoudkast van D’Heldt en speel met een (di)vers aanbod kant-en-klare maaltijden in op deze alsmaar populairdere trend.

Koop jouw warmhoudkast bij D’Heldt

Ben je op zoek naar een hoogwaardige warmhoudkast? Dan ben je bij D’Heldt aan het juiste adres. Je vindt hier een ruim assortiment aan professionele voedingsmachines. Stuk voor stuk voldoen ze aan de hoogste normen van kwaliteit en duurzaamheid. Of je nu een bakkerij, restaurant, of industriële keuken runt, wij hebben de perfecte oplossing voor jou.

Voeg  300,00 toe voor gratis verzending
Your Cart Is Empty

Check out our shop to see what's available