Toon de kracht van fysiek winkelen
App openen, boodschappenlijstje ingeven, levermoment selecteren. Online shoppen is inderdaad erg gemakkelijk en snel. E-commerce blijft dan ook aan populariteit winnen. Toch heeft een fysieke winkel heel wat unieke troeven om klanten te lokken én te overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Ongetwijfeld de belangrijkste is winkelbeleving.
Online shoppen spreekt slechts 2 zintuigen aan: het zicht en eventueel het gehoor. Fysiek winkelen dompelt klanten onder in een andere wereld, waarin hun 5 zintuigen aan het werk worden gezet. Tenminste, wanneer de beleving in de winkel een meeslepende en betekenisvolle ervaring wordt. Hieronder geven we alvast 7 manieren om extra winkelbeleving toe te voegen.
Benieuwd hoe D’Heldt je helpt om jouw winkelbeleving naar een hoger niveau te tillen? Stel jouw vraag, dan bekijken we samen jouw situatie.
Waarom fysiek winkelen wint
Online winkelen is gemakkelijk en efficiënt, maar het mist de menselijke interactie en sensorische ervaringen die fysiek winkelen zo aantrekkelijk maken. Als retailer heb je de mogelijkheid om je producten aan klanten te laten zien, ruiken en proeven. Op die manier ontstaat een veel diepere verbinding tussen je klanten en je aanbod. Bovendien biedt fysiek winkelen de mogelijkheid om direct advies te krijgen van winkelmedewerkers en om producten al voor de aankoop te ervaren zoals ze echt zijn. Allemaal troeven die online shopping niet kan uitspelen.
7 manieren om de winkelervaring te verrijken
Winkelbeleving is dus een belangrijk wapen in de concurrentiestrijd met online shops, maar ook met fysieke concurrenten. Er zijn heel wat verschillende mogelijkheden om de winkelervaring te verrijken, afhankelijk van onder meer je niche, je doelpubliek en je middelen. Deze 7 methodes helpen je je winkelbeleving te verbeteren, meer klanten aan je te binden en een grotere omzet te realiseren.
Naar het totale plaatje kijken
Een fysiek winkelbezoek is een totaalervaring. Neem daarom een stap terug en bekijk je winkel als een klant. Wat valt je op wanneer je de winkel binnenstapt en rondwandelt? Valt de mooie verstoog onmiddellijk op? En zijn de producten goed zichtbaar en aantrekkelijk gepresenteerd? Wij proberen onze duit in het zakje te doen met onze counters en displays van Fri-Jado. Die zijn speciaal ontworpen om impulsaankopen te stimuleren.
Laat klanten zelf aan de slag gaan
Creëer ruimtes in de winkel waar klanten producten uitproberen, proevertjes voorgeschoteld krijgen of live demonstraties bijwonen. Zo voeg je een hands-on element toe aan de winkelervaring en vergroot je de betrokkenheid van de klanten. Niets aanlokkelijker dan producten in het echt te zien, te ruiken én te proeven.
Sfeervolle verlichting en muziek
Verlichting en muziek hebben een grotere invloed op de sfeer van een winkel dan je denkt. Het is dan ook zaak om ze af te stemmen op je merkidentiteit. Zet je gewoon de radio op of ga je voor een specifiek muziekgenre, kies je voor heldere verlichting of sfeervolle lampjes? Bepaal het volume van de achtergrondmuziek in functie van je doelpubliek en overweeg de mogelijkheid om wekelijks een stil moment te voorzien, voor klanten die prikkelgevoelig zijn.
Geurmarketing toepassen
Een geur is in staat om krachtige herinneringen op te roepen en de stemming te beïnvloeden. In een detailhandel is dit ongetwijfeld een van de sterkste troeven om uit te spelen. De geur van versgebakken brood uit een professionele bakkerijmachine of van een heerlijke bereide kip aan een kippenspit haalt elke twijfelaar over de streep. Die laatste is ook visueel aantrekkelijk – niet voor niks omschrijft Fri-Jado de meerwaarde van haar producten als “kooktheater”.
Klantbetrokkenheid stimuleren met evenementen
Organiseer evenementen zoals kookdemonstraties, proeverijen of workshops die klanten betrekken bij de winkelervaring. Samen koken en proeven bevordert een gevoel van gemeenschap en loyaliteit onder klanten. Bovendien biedt het een unieke gelegenheid om in interactie te gaan met je klanten.
Winkel aankleden in thema’s
Geef je winkel een thematische make-over rond speciale gelegenheden zoals feestdagen of seizoensgebonden evenementen. Door je winkel te versieren en producten te presenteren die passen bij het thema, creëer je een betoverende sfeer die de winkelervaring verrijkt.
Vriendelijk personeel
Het belang van vriendelijk en behulpzaam personeel valt niet te overschatten. Zorg ervoor dat medewerkers op de werkvloer, achter de toonbank en aan de kassa vriendelijk, attent en goed geïnformeerd zijn. Klantenservice van hoge kwaliteit draagt bij aan een positieve winkelervaring en zet klanten aan om terug te keren.
Investeren in de winkelervaring
Door te investeren in beleving, maak je van je winkel een unieke en memorabele omgeving die klanten aantrekt en inspireert. Uiteraard heeft online winkelen zijn plaats in de moderne retail. Toch is het geen vervanging van de unieke interacties en ervaringen die alleen fysiek winkelen biedt. Zet die dan ook extra in de verf door onder meer je uitstraling te verzorgen, evenementen te organiseren en aandacht te besteden aan muziek en licht.
Met de toestellen uit ons ruime assortiment verbeter je in een handomdraai de winkelbeleving van je klanten. Contacteer ons om samen jouw situatie te bekijken.