Rhima storingen
D’Heldt verdeelt professionele vaatwasmachines van de Nederlandse producent Rhima. In ons aanbod ontdek je verschillende types, van eenvoudige voorladers tot complexe wasstraten met doorschuifvaatwassers, voorspoelers en korftransportbanden. Kampt jouw Rhima afwastoestel met een storing? Dan ontdek je hieronder hoe je die verhelpt. We sommen de vaakst voorkomende problemen op en vertellen meer over de mogelijke oorzaken en oplossingen.
Mijn Rhima vaatwasser lekt
Een lekkende vaatwasser kun je missen als kiespijn. In sommige gevallen is het mogelijk om dit zelf op te lossen. Daarvoor zoek je eerste de herkomst van het lek. Bevindt het zich onderaan de machine of binnenin? Controleer vervolgens de watertoevoer, -afvoer en -leidingen van je toestel. Zorg ervoor dat ze correct aangesloten zijn.
Nog heel wat andere mankementen kunnen een lek veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan kapotte PVC-buizen, de lasnaden van het metaal die niet werken zoals het hoort, of een defect aan de pomp. Contacteer in dat geval D’Heldt. We nemen graag een kijkje ter plaatse om de storing zo snel mogelijk op te lossen.
Algemene Rhima storingen
De meest voorkomende storingen bij Rhima vaatwassers zijn een toestel dat niet aan gaat, een wastank die niet vult en een display dat niet de correcte temperatuur aangeeft. Verder zijn er soms opmerkingen over de kwaliteit van het reinigen of drogen. Deze euvels herstel je doorgaans makkelijk zelf. Blijft het probleem aanhouden? Aarzel niet om ons te contacteren.
Storing | Probleem | Oplossing |
De machine vult niet. |
De toevoerkraan staat dicht. De deur is niet dicht. De inlaatfilter zit verstopt met vuil. De niveauregelaar is defect. Externe drukverhogingspomp blokkeert (indien aanwezig). |
Open de toevoerkraan. Sluit de deur. Reinig de filter van het inlaatventiel. |
Het wasprogrammalampje knippert. | De wastank wordt niet gevuld. | Controleer of de waterkraan open staat en of de overlooppijp goed geplaatst is. |
Het water warmt niet op (bij machines met Thermostop). | De boiler van de thermostaat of het element is defect.. | Contacteer D’Heldt. |
Het regeneratielampje knippert. | De wastank wordt niet leeggemaakt. | Verwijder de overlooppijp en leeg de wastank. |
Tijdens het programma stopt de machine en gaat niet meer verder. |
De machine is aangesloten op een overbelaste groep. De zekering in de groepenkast is doorgebrand. |
Sluit de machine aan op een aparte groep. Controleer en vervang de zekering. |
Tijdens het programma stopt de machine en gaat water bijvullen. |
Het water van de vorige dag is niet vervangen. De overlooppijp is niet juist geplaatst. De niveauregelaar werkt onregelmatig. |
Laat de wastank opnieuw opvullen. Verwijder de overlooppijp en plaats deze opnieuw. |
Het display geeft de temperatuur niet aan. | Verstopte niveauregelaar of defect relay. | Contacteer D’Heldt. |
Het wasresultaat is onvoldoende. |
De waskoppen zitten verstopt of de wasarmen draaien niet rond. De concentratie zeepmiddel is onvoldoende. Er blijft schuim aanwezig. De waspompfilter is vuil. |
Reinig de wasarmen en de waskoppen. Voeg extra zeepmiddel toe. Gebruik minder of geen schuimende zeep. Reinig de pompfilter. |
Het droogresultaat is onvoldoende. |
De glansmiddeldosering is onvoldoende of de voorraadtank is leeg. Het vaatwerk is te lang in de machine gebleven. De temperatuur van het naspoelwater is te laag. |
Stel de juiste dosering in en controleer of er voldoende voorraad is. Haal het vaatwerk direct uit de machine na elk programma. Controleer de temperatuur van de boilerthermostaat. |
Op het vaatwerk zijn strepen en vlekken zichtbaar. |
De machine doseert te veel glansmiddel. Het water bevat te veel kalk. Er zit te weinig zout in het zoutreservoir. Er zit zout in de wastank (alleen bij machines met ingebouwde waterontharder). |
Verminder de glansmiddeldosering. Controleer de hardheid. Vul het zoutreservoir en regenereer wat vaker. Reinig de wastank goed en probeer geen zout te morsen in het zoutreservoir. |
De machine gaat niet aan. |
Er is geen spanning aanwezig, mogelijk door een kortsluiting, defecte printplaat, kapotte schakelaar… De aan/uit-schakelaar staat uit. |
Controleer of er spanning is en of de aan/uit-schakelaar aan staat. Werkt de machine nog steeds niet, contacteer dan D’Heldt. |
Specifieke Rhima storingen
Naast deze algemene storingen signaleren Rhima vaatwasmachines ook specifieke foutmeldingen. Die geven ze op verschillende manieren aan:
- de verschillende kleuren van de START-knop
- instructies op het display, zoals DOOR om de deur te sluiten
- alarmmeldingen op het display, meestal aangegeven met een cijfer
Ook de foutmeldingen zelf verschillen van toestel tot toestel. Neem dus zeker de handleiding van je vaatwasser erbij om de storing correct te interpreteren en op te lossen. Meestal gaat het om de boiler of wastank die niet op de juiste temperatuur geraken, een te laag waterniveau in de wastank of een filterfout. Vaak zijn die het signaal voor defecte onderdelen, zoals de sensor in de boiler of wastank, of de pomp voor het naspoelen van de vaat, het verhogen van de waterdruk of het afvoeren van vervuild water. Contacteer in dat geval zeker D’Heldt.
Een van de vaakst voorkomende Rhima storingen is de thermische motorbeveiliging. Die wordt geactiveerd wanneer de waspomp is vastgelopen. Controleer eerst of de stroomvoorziening in orde is. Indien dat het geval is, zitten er waarschijnlijk een of meerdere voorwerpen vast in de pomp. Probeer ze zelf te verwijderen wanneer je weet wat je doet. Of contacteer ons, zodat een van onze ervaren techniekers je verder helpt.
Rhima storing voorkomen
Waarschuwingsberichten en foutmeldingen spreken je niet aan op fouten of nalatigheden. Ze zijn er om je te helpen. Toch vermijd je heel wat defecten en storingen door je industriële afwasmachines regelmatig te onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan de dagelijkse schoonmaak en het vervangen van filters en het waswater.
Daarnaast raden wij en Rhima je aan om minstens één keer per jaar gebruik te maken van onze service voor professionele voedingsmachines. Onze techniekers voeren een preventief onderhoud uit, met onder meer een grondige reiniging en ontkalking van je machine. Verder vervangen we, indien nodig, onderdelen die je problemen dreigen te bezorgen.
D’Heldt, jouw Rhima-expert
D’Heldt heeft meer dan 60 jaar ervaring met industriële voedingsmachines. Er is dan ook geen storing, waarschuwingsbericht of foutcode die geheimen heeft voor onze professionele techniekers. Problemen of storingen met je Rhima vaatwasser? Contacteer ons, we zorgen voor de oplossing.